”Nu ska jag köra igång med träningen på riktigt”
”Jag ska gå till gymmet 4-5 gånger i veckan”
”4 km på 20 minuter ska jag klara av”
”Inget godis och alkohol på två månader”
Har du sagt något av detta till dig själv för att sedan inte fullfölja är du inte ensam. Och det är inget fel med att bestämma sig för en förändring, det visar att det finns en drivkraft och en vilja att genomföra något.
Hållbar plan
För att få till en förändring måste du ha en hållbar och långsiktig plan. Utan en hållbar plan är det svårt att förändra din livsstil och nå dina höga mål.
Det är många som bestämmer sig för att köra igång med en ny livsstil men felet de flesta gör är att de går ut för hårt eller tar för stora steg framåt.
De borde titta på ordet LAGOM och applicera det på sin livsstil.
Tolka mig inte fel här nu. Vill du köra på och blåsa skiten ur dig (OCH DU KÄNNER ATT DU KLARAR AV VAD DEN PÅFRESTNING INNEBÄR OCH ÄR BEREDD PÅ ALLA SKAVANKER OCH BEGÄR SOM KAN UPPSTÅ) så kör på! Fram med piskan och krama ur det du har i energitanken. Jag kommer heja på dig.
Du är inte dålig – din plan är
När det blir jobbigt och smärta i olika delar av kroppen kommer smygande eller begäret av godis och en kall öl blir för stort, är det stor risk att du avslutar din nya livsstil.
Och du känner dig dålig.
Det är förståeligt. Ingen vill känna sig dålig. Men det är inte DU som är dålig, det är din PLAN.
Vinnarskalle
Anledningen till att många går ut hårt från början eller tar för stora steg när de växlar upp är den vinnarskalle och envishet som finns i många av oss. Den är bra att ha, men ibland kan den göra mer skada en nytta.
Ett exempel du kanske känner igen dig i:
Om du står på löpbandet och springer på en nivå där du känner att 20 minuter kommer vara jobbigt men att du kommer klara det. Vi säger att den nivån är 10km/h.
Efter en gång höjer du till 11km/h. Kanske får du pusha dig mer för att orka och de sista två minuterna kan vara väldigt jobbiga, men du klarar det. Bra jobbat.
Nästa gång höjer du hastigheten till 12km/h och nu får du verkligen ta i. Sista två minuterna är ett helvete och du stapplar sista sekunderna.
Men du klarade det, bra jobbat.
När du vaknar upp nästa dag känner du stelheten och smärtan i vaderna, baksidorna och ländryggen. Du får hoppa över den planerade träningen på gymmet. Fan också. Det håller i sig några dagar. Fler träningspass får ställas in.
Känslorna är negativa och energin är låg.
Efter en vecka har smärtan lagt sig och du tänker springa igen.
”Nu jävlar ska jag klara 20 minuter på 12km/h”. Du orkar i 14 minuter innan vaderna säger ifrån. Ryggen börjar också smärta och du kliver av bandet. Oj vad du känner dig misslyckad och på ett löpband kommer du aldrig att ställa dig igen. Att bara se gymmet ger dig obehaglig känsla.
”Fan jag skiter i det här. IGEN”.
Du har börjat.
Och du har slutat.

Om liknande har hänt dig är det inget fel på dig. Din vinnarskalle tog över och satte dig i skiten. Du är inte dålig, du hade bara ingen hållbar plan.
Tänk efter
Spelar det egentligen någon roll om du hade sprungit i 20 minuter på 10km/h under fem träningspass istället för att snabbt gå upp till 12km/h?
Om du sprungit på 10km/h hade:
- Din kondition ändå ökat
- Ditt hjärta fått jobba.
- Du blivit starkare.
- Dina planerade träningspass blivit av.
- Du fått en positiv känsla.
- Du varit redo för nästa steg – hej 11km/h.
Att göra ditt bästa
Jag vet känslan. Du vill göra ditt bästa och pusha dig. Jag har också varit där.
Men att pusha dig för hårt för att sedan få ont och sluta är inte att göra ditt bästa.
Ingen tycker att du är superbra bara för att du sprungit på 12km/h. Din kompis tycker att du är superbra när du har varit duktig att träna och hon/han blir glad av att omges av din positiva energi du fått utav alla dina träningar.
Acceptera LAGOM
Genom att acceptera att vara lagom i din träning kommer du kunna ta steg och utvecklas i en takt som fungerar för dig.
Ta små kliv när du verkligen är redo.
Lagom för dig om två år kommer att vara på en nivå du inte trodde var möjlig av nå när du startade.
Jag lovar dig.



